Spring til indhold
ForsideForskningForskningsgrupperCO-LEARN

Onboarding og arbejdspladslæring for nye undervisere i erhvervsskolen

Hvordan skabes betingelser og muligheder for læring og udvikling af nye underviseres professionelle (pædagogiske og didaktiske) kompetencer på erhvervsskolen som arbejdsplads?

Dette spørgsmål danner afsæt for projektet, hvor vi med det dobbelte begreb: inerti- acceleration, vil undersøge betingelser og muligheder for nye underviseres deltagelse i læring på arbejdspladsen. Målet er at skabe viden og indsigter, der kan understøtte onboarding af nye undervisere i erhvervsskolen, på en måde der fremmer professionel læring og integration i skolens praksisfællesskaber.

Hvorfor dette projekt?

De danske erhvervsuddannelser har længe været udfordret af lav attraktivitet, hvilket gør det nødvendigt at forbedre undervisningskvaliteten løbende. Nye undervisere på erhvervsskoler står ofte over for store og komplekse udfordringer, som de mangler pædagogisk og didaktisk erfaring til at håndtere. Dette er en væsentlig årsag til at vi ser en medarbejderomsætning på hele 30–35 % blandt undervisere på erhvervsskolerne. Denne høje omsætning blandt underviserne skaber en ustabilitet, der hæmmer en kontinuerlig udvikling af undervisningskvaliteten.

I modsætning til undervisere på andre ungdomsuddannelser er erhvervsskoleundervisere ofte fagfolk, der skifter fra brancher som sygepleje eller tømrerfaget til undervisningsfaget uden forudgående formelle pædagogiske kvalifikationer. Overgangen kan være særdeles udfordrende og er ofte præget af høj stress, som en ny underviser her beskriver det:

Jeg var på mine knæ efter det første halve år. Jeg sov ikke om natten, og det hele kørte rundt. Det er kun fordi, jeg ønsker at hjælpe unge mennesker så meget, at jeg ikke løb skrigende væk

Mens der er forsket en del i erhvervsskoleunderviseres formelle uddannelse (DEP), mangler der en dybere forståelse af, hvordan tidlig karrierestøtte og læring på arbejdspladsen bidrager til nye underviseres pædagogiske og didaktiske udvikling.

Deltagende erhvervsskoler:

  • Roskilde Tekniske skole
  • Uddannelsescentret i Møgelkær (UCM)
  • Social- og sundhedsskolen Midt og Vestjylland
  • Asmild Kloster Landbrugsskole

Projektteam

Projektet er et samarbejde mellem forskere fra Københavns professionshøjskole, VIA university college og AAU, Institut for kultur og læring.

Projektet ledes af Anne-Birgitte Nyhus Rohwedder Anne-Birgitte Rohwedder - Aalborg Universitets forskningsportal og projektteamet består i øvrigt af

Anne Stouby Persson Anne Stouby Persson - Aalborg Universitets forskningsportal

Mette L Rasmussen Mette Leisgaard Riis Rasmussen - Aalborg Universitets forskningsportal

Henrik Hersom Henrik Hersom - UC Viden - Professionshøjskolernes Videndatabase

Felicia L Benthien Felicia Lind Benthien - Københavns Professionshøjskole

Lars Bang Jensen - UC Viden

 

Internationalt forskningspanel

Professor of Adult and Vocational Education Yrjö Engestrøm, University of Helsinki 

Professor Deidre Le Fevre, Faculty of Arts and Education, Learning, Development & Professional Practice, New Zealand Auckland University 

Associate Professor Vibe Aarkrog, DPU Aarhus Universitet 

Professor of Adult and Vocational Education Stephen Billett, Griffith University 

Senior Lecturer Susanne Fransisco, Charles Sturt University 

 

Finansiering

Projektet er finansieret af den Danmarks Frie Forskningsfond

Fagligt dygtige undervisere savner redskaber til undervisning på erhvervsuddannelserne