Educating newcomers to the welfare state (EduState). Organizational responses to migration 1960s-2010s and their influence on Danish central policy
Når migranter har krydset grænsen til Danmark, mødes de af velfærdsstaten, når de deltager i sprogundervisning, når de tildeles en bolig, og for flygtninges vedkommende når de modtages i asylcentret. Det er sådanne frontlinjeorganisationer, der lærer nye medborgere, hvad det vil sige at leve i velfærdsstaten, og som udmønter og udvikler velfærdsstatens integrationspolitik. Alligevel har velfærdsstatsforskningen kun i lille grad beskæftiget sig med, hvordan frontlinjeorganisationer – ofte NGO’er – historisk har udviklet uddannelses- og integrationspraksisser, og hvordan dette har påvirket senere ny politik. Ligeledes har uddannelsesforskningen primært interesseret sig for integration i det formelle uddannelsessystem. Dette forskningsprojekt bidrager med ny viden om, hvordan integrationspolitik som uddannelsesprojekt virker og konkretiseres med henblik på at gøre organisationernes erfaringer frugtbare for fremtidig integrationspolitik.
Vi undersøger, hvordan frontlinjeorganisationer siden slutningen af 1960’erne har udviklet integrationspraksisser, der mere eller mindre intenderet har lært nytilkomne at leve i velfærdsstaten, og hvordan dette har påvirket udformningen af ny integrationspolitik. Vi kigger på sprogskolen, det sociale boligbyggeri og asylcentret samt de NGO’er, der har været blandt hovedkræfterne i at drive dem: Dansk Flygtningehjælp, Boligforeningen AAB og Dansk Røde Kors, og skriver historien om organisationernes bidrag til integrationen og velfærdsstaten.
EduState Research Team
Professor Mette Buchardt, leder af Centre for Education Policy Resarch, Institut for Kultur og Læring, leder sammen med associate professor Karen N. Breidahl fra Institut for Politik og Samfund dette 3 1/2 årige forskningsprojekt om frontlinjeorganisationers indflydelse af dansk velfærdspolitikker.
Projektet består af fire arbejdspakker. Heraf undersøger postdoc Sophy Bergenheim hvordan sprogundervisning var organiseret af Dansk Flygtningehjælp over en 50-årig periode fra 1960erne til 2010erne. Professor Mette Buchardt undersøger det almene boligselskab AAB afdeling Ishøj-planen fra oprettelsen i 1970 og indtil 2010erne indtil den danske Regering introducerede de såkaldte ”ghettolister”. Den tredje arbejdspakke er et Ph.d.-projekt hvor Siv Holm Hansen studerer Røde Kors Danmark, der var nøgleoperator for asylmodtagelse fra 1984 og frem. Her fokuserer hun på et af de ældste danske asylcentre der har været aktivt i over 30 år. Slutteligt vil associate professor Karen N. Breidahl på tværs af de tidligere arbejdspakker om frontlinjeorganisationers asylmodtagelse undersøge den potentielle indflydelse de har haft på dansk politikudvikling og velfærdsstatsdynamikker.
Advisory boards
Start og slutdato for projektet:
01/08/2022 to 31/01/2026
Kontakt:
Principal investigator
Mette Buchardt
Tlf.: (+45) 9940 3424
buchardt@ikl.aau.dk