Spring til indhold
Forside

Aalborg Universitet

Institut for Kultur og Læring

Ph.d.-forsvar ved Nanna Limskov Stærk Christiansen

Nanna Limskov Stærk Christiansen forsvarer sin ph.d.-afhandling med titlen "Udforskning af intraorganisatorisk oversættelse: Et dansk casestudie af ledelsers implementering af datapraksis i skoler".

Aalborg Universitet

Kroghstræde 3
9220 Aalborg Ø - Auditoriet, 1.104

  • 27.06.2023 Kl. 13:00 - 16:00
    Tilmeldingsfrist: 22.06.2023

  • Alle er velkomne - men tilmelding nødvendig!

  • Dansk

  • Hybrid

Deltagelse er gratis

Aalborg Universitet

Kroghstræde 3
9220 Aalborg Ø - Auditoriet, 1.104

27.06.2023 Kl. 13:00 - 16:0027.06.2023 Kl. 13:00 - 16:00
Tilmeldingsfrist: 22.06.2023

Dansk

Hybrid

Deltagelse er gratis

Institut for Kultur og Læring

Ph.d.-forsvar ved Nanna Limskov Stærk Christiansen

Nanna Limskov Stærk Christiansen forsvarer sin ph.d.-afhandling med titlen "Udforskning af intraorganisatorisk oversættelse: Et dansk casestudie af ledelsers implementering af datapraksis i skoler".

Aalborg Universitet

Kroghstræde 3
9220 Aalborg Ø - Auditoriet, 1.104

  • 27.06.2023 Kl. 13:00 - 16:00
    Tilmeldingsfrist: 22.06.2023

  • Alle er velkomne - men tilmelding nødvendig!

  • Dansk

  • Hybrid

Deltagelse er gratis

Aalborg Universitet

Kroghstræde 3
9220 Aalborg Ø - Auditoriet, 1.104

27.06.2023 Kl. 13:00 - 16:0027.06.2023 Kl. 13:00 - 16:00
Tilmeldingsfrist: 22.06.2023

Dansk

Hybrid

Deltagelse er gratis

Vælg mellem fysisk fremmøde – eller deltag online

Du er meget velkommen til at deltage fysisk i forsvaret, som foregår på Aalborg Universitet.

Alternativt er det også muligt at deltage online. Hvis du tilmelder dig online-deltagelse, vil du få tilsendt et ZOOM-link et par dage i forvejen.  

Program

13.00
Velkomst ved ordstyrer. 

13:05 - 13.50
Ph.d.-forelæsning ved Nanna Limskov Stærk Christiansen, herunder:

13:50 - 15.30
Spørgsmål fra bedømmelseskomiteen (30 minutter hver).
Der er indlagt en kaffepause på 15 minutter efter første opponent.

15:30-16:00
Spørgsmål fra salen.
Vær venligst opmærksom på, at alle spørgsmål skal være relateret til ph.d.-afhandlingen og skal være præsenteret for forsvarets ordstyrer senest i pausen efter forelæsningen.

16:00
Forsvaret slutter.
Bedømmelseskomiteen træder tilbage for at færdiggøre den endelige indstilling af graden og vender derefter tilbage til forsvarslokalet for at præsentere bedømmelsen. 

Forsvaret efterfølges af en reception, hvor Institut for Kultur og Læring er vært.

Bedømmelseskomité

Bedømmelsesudvalget består af:
Bedømmelseskomité
  • Lektor Anja Overgaard Thomassen, Aalborg Universitet
  • Professor Kjell Arne Røvik, UiT The Arctic University of Norway
  • Docent Preben O. Kierkegaard, Professionshøjskolen UCN
Hovedvejleder
  • Professor Jacob Brix, Aalborg University Business School
Bi-vejleder
  • Professor Hanne Kathrine Krogstrup, Aalborg Universitet
Ordstyrer
  • Professor Julie Borup Jensen, Institut for Kultur og Læring, AAU

Udforskning af intraorganisatorisk oversættelse: Et dansk casestudie af ledelsers implementering af datapraksis i skoler

Kort resumé

Anvendelsen af data i folkeskolen er en internationalt trendende organisatorisk idé, der er karakteriseret ved en mangfoldighed af praksisser. Der eksisterer dog en sort boks med hensyn til bevægelsen fra politiske forventninger om databrugen til den potentielle indfrielse af disse forventninger.

Den organisatoriske rejse for datainformeret arbejde

Som led i at belyse denne boks, undersøger Nanna Limskov Stærk Christiansen i sin ph.d., hvordan ideen om datainformeret arbejde forandres i takt med, at ideen rejser gennem det strategiske kommunale ledelseslag og via decentrale skoleledelser kommer tættere på mulig implementering.

Afhandlingens bidrag og praktiske relevans

Afhandlingen sammenfatter litteraturen om den komplekse, mangefacetterede idé om datainformeret arbejde i en programteori, der kan anvendes af lokale aktører på diverse niveauer i skolefeltet til at omsætte ideen om datainformeret arbejde til lokal praksis.

Via et casestudie i en dansk kommunes skoleforvaltning og tre tilknyttede skoleledelser bidrager Nannas forskning både til forskningen om datainformeret skoleudvikling samt den nyere del af skandinavisk institutionalisme, der udforsker intraorganisatoriske oversættelsesprocesser mere generelt.

Afhandlingens teoretiske relevans

Afhandlingens teoretiske relevans er, at den kaster lys over det hidtil underbelyste lagdelte ledelsesmæssige oversættelsesrum. Forskningens praktiske værdi er, at den bidrager med nyttig viden om, hvad ledere på både strategiske og operationelle niveauer bør være opmærksomme på, når de oversætter ideen om datainformeret praksis i særdeleshed og organisatoriske ideer generelt i deres lokale kontekster.