Aalborg Universitet, Center for Uddannelsesforskning
Konference: Bedømmelse og Inklusion i Uddannelse
Christiansborg
Folketinget, (Fællessalen), Rigsdagsgården, 1240 København K
21.04.2023 Kl. 09:30 - 16:00
Tilmeldingsfrist: 19.04.2023Dansk
On location
Deltagelse er gratis
Christiansborg
Folketinget, (Fællessalen), Rigsdagsgården, 1240 København K
21.04.2023 Kl. 09:30 - 16:0021.04.2023 Kl. 09:30 - 16:00
Tilmeldingsfrist: 19.04.2023
Dansk
On location
Deltagelse er gratis
Aalborg Universitet, Center for Uddannelsesforskning
Konference: Bedømmelse og Inklusion i Uddannelse
Christiansborg
Folketinget, (Fællessalen), Rigsdagsgården, 1240 København K
21.04.2023 Kl. 09:30 - 16:00
Tilmeldingsfrist: 19.04.2023Dansk
On location
Deltagelse er gratis
Christiansborg
Folketinget, (Fællessalen), Rigsdagsgården, 1240 København K
21.04.2023 Kl. 09:30 - 16:0021.04.2023 Kl. 09:30 - 16:00
Tilmeldingsfrist: 19.04.2023
Dansk
On location
Deltagelse er gratis
Bedømmelse og inklusion er vigtige elementer i enhver uddannelsesaktivitet. Men de er ikke nødvendigvis afstemte i forhold til hinanden i uddannelsessystemet i dag. Ønsket om at måle elevers faglige fremskridt på sammenlignelige skalaer står f.eks. over for et mål om, at der skal være plads til menneskelig forskellighed, og at skoleelevers trivsel skal være i højsædet. Derfor har de måder, som bedømmelse og inklusion balanceres på i politik og i praksis i folkeskolen, enorm betydning for alle skolens aktører. Og det gælder ikke kun i Danmark. Over det meste af verden kæmper politikere, embedsfolk, skoleledere og skolelærere med at vægte hensynet til bedømmelse på den ene side og hensynet til inklusion på den anden.
På konferencen sætter forskere fokus på samspillet mellem bedømmelse og inklusion i uddannelsessystemet. Det sker med udgangspunkt i et aktuelt internationalt forskningsprojekt, der er finansieret af en Sapere Aude-bevilling fra Danmarks Frie Forskningsråd. Samspillet mellem bedømmelse og inklusion er blevet undersøgt i fem nationale kontekster (Argentina, Danmark, England, Israel og Kina). Derudover kommer forskerne med anbefalinger til, hvordan man kan arbejde med bedømmelse og inklusion i fremtidens folkeskole.
De faglige indslag præsenteres på engelsk, mens resten af aktiviteterne vil foregå på dansk.
Program
09:30-10.00 - Coffee and tea
10.00-12.30 - The status on Inclusive Education and Assessment
- Welcome and introduction (Danish)
- The Research Agenda + Video presentation (English)
- Prof. Christian Ydesen, Aalborg University
- Keynote: The global situation in relation to testing and inclusion (English)
- Director Manos Antoninis, UNESCO Global Education Monitoring Report
- Challenges in the balance between assessment and inclusive education - findings from Argentina, China, Denmark, England, and Israel (English)
- Project Research team
12.30 - 13.30 - Lunch
13.30 - 16.00 - Conclusions and recommendations
- Results of the project + Video presentation (English)
- Project Research team
- Implications for Danish education policy and the
Folkeskole (Danish)- Prof. Christian Ydesen, Aalborg University
- Discussion of the future prospects (Danish)
- Panel Q/A (Danish)
- Round off (English)
KONTAKT
Hvis du har spørgsmål vedr. konferencen, er du velkommen til at kontakte:
Simon Holleufer, videnskabelig assistent, simonho@ikl.aau.dk
Telefon: (+45) 3011 9264
Find vej til konferencen
Website og kontakt
Tlf: +45 9940 2320 eller +45 2972 4481