Spring til indhold
Forside

Nyhed

Forskere stiller skarpt på køn og ligestilling i tv-serier

Lagt online: 09.03.2023

I et nyt forskningsprojekt vil en række forskere fra ni europæiske forskningsinstitutioner, heriblandt lektorerne Kim Toft Hansen og Louise Brix Jacobsen fra Institut for Kultur og Læring på AAU, undersøge tv-seriers betydning for unges opfattelse af køn og ligestilling. Målet er på den baggrund at udvikle undervisningsmaterialer, der kan bruges i gymnasieskolerne i en diskussion af køn og ligestilling, samt at engagere de unge selv i emnet gennem manuskriptskrivning og videoproduktion.

Nyhed

Forskere stiller skarpt på køn og ligestilling i tv-serier

Lagt online: 09.03.2023

I et nyt forskningsprojekt vil en række forskere fra ni europæiske forskningsinstitutioner, heriblandt lektorerne Kim Toft Hansen og Louise Brix Jacobsen fra Institut for Kultur og Læring på AAU, undersøge tv-seriers betydning for unges opfattelse af køn og ligestilling. Målet er på den baggrund at udvikle undervisningsmaterialer, der kan bruges i gymnasieskolerne i en diskussion af køn og ligestilling, samt at engagere de unge selv i emnet gennem manuskriptskrivning og videoproduktion.

EU har i flere år sat fokus på køn og ligestilling og lancerede i 2020 en femårig ligestillingsstrategi. Men udviklingen går stadig fremad i meget forskelligt tempo i de enkelte medlemslande. Det vil et nyt forskningsprojekt, Gender Equality through Media Investigation and New Training Insights (GEMINI), bidrage til at ændre på.

 

Vi ønsker med projektet at sætte fokus på repræsentationen af kønsidentitet i tv-serier i Europa, og hvordan det kan bidrage til en diskussion af ligestilling mellem kønnene. I den forbindelse vil vi undersøge, hvilke serier gymnasieelever i aldersgruppen 14-18 ser for at forstå, hvordan serierne repræsenterer og vurderer forskellige opfattelser af køn.

Lektor Kim Toft Hansen fra forskningsgruppen Litteratur, medier og samfund

- Vi ønsker med projektet at sætte fokus på repræsentationen af kønsidentitet i tv-serier i Europa, og hvordan det kan bidrage til en diskussion af ligestilling mellem kønnene. I den forbindelse vil vi undersøge, hvilke serier gymnasieelever i aldersgruppen 14-18 ser for at forstå, hvordan serierne repræsenterer og vurderer forskellige opfattelser af køn. Ud fra den viden vil vi udvikle undervisningsmaterialer til en onlineplatform, der kan bruges til at beskæftige sig med køn og ligestilling i gymnasieundervisningen, fortæller lektor Kim Toft Hansen fra forskningsgruppen Litteratur, medier og samfund (LMS) på Institut for Kultur og Læring, som sammen med lektor Louise Brix Jacobsen – ligeledes fra LMS – deltager i projektet.

De unge engageres gennem manuskriptkonkurrence og videoproduktion
Forskningsprojektet kommer til at løbe frem til 2025, og ud over udvikling af undervisningsmaterialer vil forskerne også undervejs i projektperioden udskrive en manuskriptkonkurrence blandt de 14-18-årige.

 

Vi vil engagere målgruppen til at lave korte videoer til de sociale medier og på den måde debattere og forholde sig aktivt til køn og ligestilling

Lektor Louise Brix Jacobsen fra forskningsgruppen Litteratur, medier og samfund

- Vi vil engagere målgruppen til at lave korte videoer til de sociale medier og på den måde debattere og forholde sig aktivt til køn og ligestilling, forklarer Louise Brix Jacobsen.

Projektet er netop igangsat ved en workshop i Rom, og nu tager forskerne hul på at undersøge, hvilke tv-serier de unge mellem 14 og 18 år ser, og hvordan køn og ligestilling behandles i de formater, de unge beskæftiger sig med. Det sker bl.a. gennem fokusgruppeinterview i Irland, Danmark, Rumænien og Italien.

- De første indledende undersøgelser peger faktisk på, at danske unge mellem 14 og 18 år slet ikke ser traditionelle tv-serier. Det er vi spændte på at undersøge nærmere, men vi er også nysgerrige på, om det samme i givet fald gør sig gældende i de øvrige EU-lande, siger Kim Toft Hansen.

FAKTA

- Forskningsprojektet Gender Equality through Media Investigation and New Training Insights, GEMINI, løber fra 2023-2025
- Ni partnerinstitutioner deltager i projektet, hvor den forskningsmæssige del hovedsageligt varetages af Link Campus University, Aalborg Universitet, National University of Ireland Maynooth og Bucharest Universitet. Projektet ledes af Marcia Spalletta fra Link Campus University i Italien
- Projektet er støttet med ca. seks mio. kr. af EU’s CERV-program 2023-24.