Organisatorisk læring
BACHELOR I ORGANISATORISK LÆRINGS 10-ÅRS JUBILÆUMSARRANGEMENT
Kroghstræde 3, 9220Aalborg Øst
Lokale: 4.110
22.11.2024 Kl. 09:00 - 15:30
Dansk
On location
150 DKK
Kroghstræde 3, 9220Aalborg Øst
Lokale: 4.110
22.11.2024 Kl. 09:00 - 15:3022.11.2024 Kl. 09:00 - 15:30
Dansk - 150 DKK
On location
Organisatorisk læring
BACHELOR I ORGANISATORISK LÆRINGS 10-ÅRS JUBILÆUMSARRANGEMENT
Kroghstræde 3, 9220Aalborg Øst
Lokale: 4.110
22.11.2024 Kl. 09:00 - 15:30
Dansk
On location
150 DKK
Kroghstræde 3, 9220Aalborg Øst
Lokale: 4.110
22.11.2024 Kl. 09:00 - 15:3022.11.2024 Kl. 09:00 - 15:30
Dansk - 150 DKK
On location
9.00
9.30
Ankomst og rundstykker
9.30
9.45
Introduktion til dagen
v/Anja Overgaard Thomassen, lektor
9.45
10.45
Organisatorisk læring – hvordan skaber vi fremtidens organisationer?
Oplæg v/Bente Elkjær, professor
Hvorfor har vi mere end nogensinde brug for at indtænke organisatorisk læring i udviklingen af fremtidens organisationer – og på hvilken måde? Det giver Danmarks førende internationale forsker i Organisatorisk Læring Professor Bente Elkjær sit bud på. Bente tager temperaturen på, hvor Organisatorisk Læring står i dag, og hvor feltet har brug for at bevæge sig hen for at kunne løse de komplekse samfundsmæssige og organisatorisk spørgsmål vi i dag ikke har svarene på.
10.45
11.00
Pause
11.00
12.00
Et blik mod de næste 10 år: OL og digitalisering
Oplæg v/Anders Kalsgaard, lektor
Den digitale udvikling skaber et konstant behov for at udvikle nye kompetencer, der kan matche fremtidens arbejdsopgaver. Det seneste eksempel er det øgede fokus på data og kunstig intelligens, som stiller nye krav til organisationer og påvirker arbejdsprocesser. I oplægget vil jeg forsøge at belyse, hvordan og i hvilket omfang teknologiske fremskridt udfordrer kernekompetencer, hvad der er vigtigt at lære, samt diskutere hvordan organisationer og uddannelsesinstitutioner kan tilpasse sig disse forandringer.
12.00
12.45
Frokost
12.45
14.15
Rundbordssamtaler
Evalueringer – hvad skal de i organisationer og hvordan bruger vi dem fornuftigt?
v/Nanna Limskov Stærk Christiansen, adjunkt
I denne rundbordssnak drøfter vi, hvordan evalueringer kan understøtte organisatoriske læring og faktisk finde anvendelse i organisatoriske sammenhænge. Samtidig kaster vi blikket på, hvorfor evalueringspraksis nogle gange er en udfordrende affære - og potentialet ved, at man som organisation arbejder med at opbygge evalueringskapacitet.
Hvorfor vi bør begynde at tale om ledelse og læring i samme åndedrag?
v/Anja Overgaard Thomassen, lektor
Vi står overfor at skulle løse komplekse problemer på andre måder i fremtiden – men hvordan arbejder man med at klæde organisationer på til at kunne dette? Ved dette bord kigger vi nærmere på, hvordan et læringsblik på ledelse og organisationsudvikling kan understøtte håndtering af kompleksitet.
Dynamisk onboarding: hvordan kan vi organisere udvikling af onboarding som organisatorisk læring
v/Line Revsbæk, lektor
Fra aktionsforskningen i onboarding og ’newcomer innovation’ deler Line Revsbæk de nyeste betragtninger om ’dynamisk onboarding’ og eksemplificere, hvordan onboarding kan udvikles til at skabe organisatorisk læring gennem distribueret mentoring og udvikling af modtagelseskulturer i personalegrupper.
Kroppen i organisationer
v/Julie Borup Jensen, professor
Kroppen i organisationer handler om, hvordan vi orienterer os kropsligt i forhold til hinanden. Hvor bevæger mennesker sig hen, hvem sidder, hvem står, er der nogen der ligger ned, hvem bevæger sig og hvem er ubevægelige? Og hvad udtrykker disse bevægelser af verdensforståelse, magt, normer, værdier etc.? Den kropslige organisering kan faktisk nærmest ses som et sprog der udtrykkes på linje med det talte ord. Det vil vi drøfte i denne rundbordssamtale.
Er dårlig ledelse en kultur – eller bare dårlig ledelse
v/Mogens Sparre, lektor
Hvis begrebet organisationskultur bliver til noget vi gør, - og ikke noget vi har, kan vi så fortsætte med at give kulturen ’skylden’ for den evt. dårlige ledelse? Eller er den oplevede organisationskultur derimod snarere et produkt af den praktiserede ledelse? Kan vi egentlig bruge metaforen ’organisationskultur’ til noget konkret, når det kommer til den kontekst hvori der skal udøves (god/dårlig)ledelse?
Hvordan kan aktionsforskning understøtte organisatorisk udvikling og læring?
v/Anne Søbye, ekstern lektor
Der vil med afsæt i konkrete eksempler fra praksis blive mulighed at drøfte, hvordan aktionsforskning kan sikre aktiv involvering af medarbejdere i organisatoriske forandringsprocesser gennem dialogiske samskabende læreprocesser præget af handling og refleksion.
14.15
14.30
Pause
14.30
15.15
Organisationens kreativitet og læring i komplekse omverdener
Samtale mellem Lene Tanggaard, professor og Line Revsbæk, lektor
Lene Tanggaard gæster jubilæumskonferencen med sin mangeårige forskning og erfaring med organisationers kreativitet og læring. I en dialog med Line Revsbæk fra OL-underviserstaben giver Lene bud på, hvad fagligheden i organisatorisk læring vil og måske bør udvikle sig i retning af i fremtiden.
15.15
Afslutning og bobler
v/Anja Overgaard Thomassen