Spring til indhold
Forside

Kroghstræde 3, 9220 Aalborg Øst

Organisatorisk læring

BACHELOR I ORGANISATORISK LÆRINGS 10-ÅRS JUBILÆUMSARRANGEMENT

Hvorfor organisatorisk læring - nu og i fremtiden?

Kroghstræde 3, 9220 Aalborg Øst

Lokale: 4.112

  • 22.11.2024 Kl. 09:00 - 15:30
    Tilmeldingsfrist: 19.11.2024

  • Dansk

  • On location

150 DKK

Kroghstræde 3, 9220 Aalborg Øst

Lokale: 4.112

22.11.2024 Kl. 09:00 - 15:3022.11.2024 Kl. 09:00 - 15:30
Tilmeldingsfrist: 19.11.2024

Dansk - 150 DKK

On location

Organisatorisk læring

BACHELOR I ORGANISATORISK LÆRINGS 10-ÅRS JUBILÆUMSARRANGEMENT

Hvorfor organisatorisk læring - nu og i fremtiden?

Kroghstræde 3, 9220 Aalborg Øst

Lokale: 4.112

  • 22.11.2024 Kl. 09:00 - 15:30
    Tilmeldingsfrist: 19.11.2024

  • Dansk

  • On location

150 DKK

Kroghstræde 3, 9220 Aalborg Øst

Lokale: 4.112

22.11.2024 Kl. 09:00 - 15:3022.11.2024 Kl. 09:00 - 15:30
Tilmeldingsfrist: 19.11.2024

Dansk - 150 DKK

On location

9.00

9.30

Ankomst og rundstykker

9.30

9.45

Introduktion til dagen

v/Anja Overgaard Thomassen, lektor

9.45

10.45

Organisatorisk læring – hvordan skaber vi fremtidens organisationer?

Oplæg v/Bente Elkjær, professor

Hvorfor har vi mere end nogensinde brug for at indtænke organisatorisk læring i udviklingen af fremtidens organisationer – og på hvilken måde? Det giver Danmarks førende internationale forsker i Organisatorisk Læring Professor Bente Elkjær sit bud på. Bente tager temperaturen på, hvor Organisatorisk Læring står i dag, og hvor feltet har brug for at bevæge sig hen for at kunne løse de komplekse samfundsmæssige og organisatorisk spørgsmål vi i dag ikke har svarene på.

10.45

11.00

Pause

11.00

12.00

Et blik mod de næste 10 år: OL og digitalisering

Oplæg v/Anders Kalsgaard, lektor

Den digitale udvikling skaber et konstant behov for at udvikle nye kompetencer, der kan matche fremtidens arbejdsopgaver. Det seneste eksempel er det øgede fokus på data og kunstig intelligens, som stiller nye krav til organisationer og påvirker arbejdsprocesser. I oplægget vil jeg forsøge at belyse, hvordan og i hvilket omfang teknologiske fremskridt udfordrer kernekompetencer, hvad der er vigtigt at lære, samt diskutere hvordan organisationer og uddannelsesinstitutioner kan tilpasse sig disse forandringer.

12.00

12.45

Frokost

12.45

14.15

Rundbordssamtaler

Evalueringer – hvad skal de i organisationer og hvordan bruger vi dem fornuftigt?
v/Nanna Limskov Stærk Christiansen, adjunkt

I denne rundbordssnak drøfter vi, hvordan evalueringer kan understøtte organisatoriske læring og faktisk finde anvendelse i organisatoriske sammenhænge. Samtidig kaster vi blikket på, hvorfor evalueringspraksis nogle gange er en udfordrende affære - og potentialet ved, at man som organisation arbejder med at opbygge evalueringskapacitet.

 

Hvorfor vi bør begynde at tale om ledelse og læring i samme åndedrag?
v/Anja Overgaard Thomassen, lektor

Vi står overfor at skulle løse komplekse problemer på andre måder i fremtiden – men hvordan arbejder man med at klæde organisationer på til at kunne dette? Ved dette bord kigger vi nærmere på, hvordan et læringsblik på ledelse og organisationsudvikling kan understøtte håndtering af kompleksitet.



Dynamisk onboarding: hvordan kan vi organisere udvikling af onboarding som organisatorisk læring
v/Line Revsbæk, lektor

Fra aktionsforskningen i onboarding og ’newcomer innovation’ deler Line Revsbæk de nyeste betragtninger om ’dynamisk onboarding’ og eksemplificere, hvordan onboarding kan udvikles til at skabe organisatorisk læring gennem distribueret mentoring og udvikling af modtagelseskulturer i personalegrupper.



Kroppen i organisationer
v/Julie Borup Jensen, professor

Kroppen i organisationer handler om, hvordan vi orienterer os kropsligt i forhold til hinanden. Hvor bevæger mennesker sig hen, hvem sidder, hvem står, er der nogen der ligger ned, hvem bevæger sig og hvem er ubevægelige? Og hvad udtrykker disse bevægelser af verdensforståelse, magt, normer, værdier etc.? Den kropslige organisering kan faktisk nærmest ses som et sprog der udtrykkes på linje med det talte ord. Det vil vi drøfte i denne rundbordssamtale.

 

Er dårlig ledelse en kultur – eller bare dårlig ledelse
v/Mogens Sparre, lektor

Hvis begrebet organisationskultur bliver til noget vi gør, - og ikke noget vi har, kan vi så fortsætte med at give kulturen ’skylden’ for den evt. dårlige ledelse? Eller er den oplevede organisationskultur derimod snarere et produkt af den praktiserede ledelse? Kan vi egentlig bruge metaforen ’organisationskultur’ til noget konkret, når det kommer til den kontekst hvori der skal udøves (god/dårlig)ledelse?


Hvordan kan aktionsforskning understøtte organisatorisk udvikling og læring?
v/Anne Søbye, ekstern lektor

Der vil med afsæt i konkrete eksempler fra praksis blive mulighed at drøfte, hvordan aktionsforskning kan sikre aktiv involvering af medarbejdere i organisatoriske forandringsprocesser gennem dialogiske samskabende læreprocesser præget af handling og refleksion.

 

14.15

14.30

Pause

14.30

15.15

Organisationens kreativitet og læring i komplekse omverdener

Samtale mellem Lene Tanggaard, professor og Line Revsbæk, lektor

Lene Tanggaard gæster jubilæumskonferencen med sin mangeårige forskning og erfaring med organisationers kreativitet og læring. I en dialog med Line Revsbæk fra OL-underviserstaben giver Lene bud på, hvad fagligheden i organisatorisk læring vil og måske bør udvikle sig i retning af i fremtiden.

15.15

Afslutning og bobler

v/Anja Overgaard Thomassen